Valitse sivu
Mietipä päivittäistä elämääsi. Kuinka paljon kaiken sen taustalla mitä teet on tavalla tai toisella jossain pyörivä softa? Yleensä tätä ei tule edes ajatelleeksi, mutta näin se vain on: elämä ilman kännykkää, tietokonetta ja erilaisia nettipalveluita voisi tuntua aika vieraalta. Elämä ilman erilaisia vekottimia ja softapalveluita on ehkä teoriassa mahdollista – yksityiselämässä tämä vielä menee –mutta koetapa pärjätä päivä bisneksessä ilman että käytät mitään härveliä tai softapalveluita. Ei onnistu. Eipä siis ihme, että maailman arvokkaimmat yritykset – Google, Amazon, Facebook, Microsoft, Apple – ovat kaikki tavalla tai toisella softafirmoja, koska niiden palvelut pyörivät softan päällä. Softa alkaa tunkea enenevässä määrin joka paikkaan: sähköautoilun myötä autoistakin on tulossa pyörillä liikkuvia tietokoneita, joita ohjaa softa sekä autossa että pilvessä.

Vaikka olenkin itse softainsinööri, minulle teknologia itsessään ei ole koskaan ollut kiinnostavaa. Kiinnostavaa on sen sijaan se, mitä sillä voidaan saada aikaan: miten se helpottaa ihmisten elämää ja kuinka sen avulla tehdään rahaa ja luodaan uudenlaista bisnestä. Ja autetaan muita tekemään parempaa bisnestä.

Olet varmaan välillä miettinyt, mitä roolia softa näyttelee sinun bisneksessäsi. Jos edustat softafirmaa tai firmaa, jonka palvelubusiness pohjautuu softaan, niin siinä tapauksessa tämä kysymys ei ole relevantti. Jos pyörität kaupan alan yritystä, niin silloinkin vastaus on päivänselvä, verkkokauppasi pyörii softalla. Jos taas pyörität jotain perinteisempää liiketoimintaa, silloinkin varmasti käytät vähintään jonkintasoista toiminnanohjausjärjestelmää tai käytät muita softapalveluita päivittäisissä operaatioissa.

Mutta oletko miettinyt, miten voisit laajentaa bisnestäsi tai kehittää siihen täysin uudenlaisia liiketoimintamalleja softan avulla? Softapalveluiden kehittäminen vaatii tietysti kehitysinvestointeja, mutta erityisesti liiketoimintamallit, joissa softapalvelut pohjautuvat jatkuvaan laskutukseen, voivat olla erittäin kannattavia. Jokainen uusi asiakas kasvattaa kuukausittain tai vuosittain laskutettavaa pottia. Tietenkään tämä ei ole niin yksinkertaista: ”If you build it they will come” ei todellakaan päde, ja maailma on täynnä loistavaa softaa, jota kukaan ei käytä, koska sitä ei tehty asiakaslähtöisesti eikä osattu myydä. Paras tapa luoda softapalveluita on ensin kaupata niitä muutamille ja vasta sitten alkaa tehdä isompia kehitysinvestointeja, jos halukkaita ostajia löytyy. Myyminen on myös paras tapa oppia, mitä asiakas voisi tarvita tai haluta.

Olemme löytäneet ja kehittäneet lukuisten ns. perinteisten alojen asiakkaiden kanssa täysin uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia softapohjaisten palveluiden kautta. Näissä tapauksissa kehitetään uudenlaisia alaa liippaavia ja hyödyntäviä ohjelmistopalveluita. Käytännön esimerkkinä voisin mainita maanrakennusalan, jossa päästövähennykset ovat tiukasti tapetilla. Mutta päästöjen laskenta sekä koneiden ja maa-aineksen käytön seuranta tehdään edelleen parhaimmassakin tapauksessa Excelissä. Niinpä konseptoimme tätä varten softapalvelun, jolla päästölaskentaa voidaan automatisoida ja hyödyntää mm. urakkatarjouksissa kilpailuvalttina.

Jos ajatukseni resonoivat ja sinulla on ideoita, miten haluaisit löytää uudenlaisia liiketoiminnan kulmakiviä softapalveluiden avulla, tai haluat apua niiden ideoimisessa, niin ota yhteyttä meihin ja ideoidaan yhdessä no-strings-attached -periaatteella.

Peter Ollikainen